17 Temmuz 2014 Perşembe

İda (2013)


Yönetmen:  Pawel Pawlikowski
Tür: Dram
Yapım: 2013,Polonya
İmdb : 7,6

   1962 yıllının Polonyasında geçen film rahibelik yemini etmeden önce yaşayan son akrabası ile yani teyzesi ile vedalaşmak için gelen Anna'nın öyküsünü anlatıyor.Teyzesinden yahudi olduğunu ve aslında isminin İda olduğunu öğrenir.Bu şokun üstüne teyzesi ile birlikte ailesinin mezarlarının izini sürmeye başlarlar.Film burada bir yol filmi havasına bürünür.Özellikle bu araba yolculuklarında birbirlerini daha iyi tanıyorlar.





En dikkat çekici olan özellik farklı bir ikili oluşturmaları ve kişiliklerinin çok farklı olması.Teyzesi ünlü bir savcı ve özgür bir kadın iken İda o zamana kadar neyi kabul etmesi gerektiği başkaları tarafından belirlenen bir genç kız.Yani iki farklı hayata konuk oluyoruz.
Bu yolculuklar sırasında ailesinin nazi döneminde yahudi olmalarından dolayı katlediklerini öğrenirler.Tek istedikleri ise onları son yolculuğuna layıkıyla uğurlamaktır.Nereye gömüldüklerini bulmak bundan sonraki ilk hedefleridir.


Bu olaylar gizemini sürdürürken İda'nın dış dünyayla ilk karşılaşması konusu da işlenir.Manastırdan ilk defa çıkmasından dolayı teyzesinin söylediği 'Denemeniz gerek yoksa bu yeminlerinizin ne tür bir fedakarlık olduğunu anlayamazsınız.' sözünü İda dinleyecek mi dinlemeyecek mi merak uyandırıyor.Bu filmin kilit repliği bence.

Gizemli bir havası olduğu söylenebilir.İnsanların hayatlarında ne olacağı,hangi yolları tercih edecekleri yönünden bakıldığında zaten gerçek hayatın da  büyük bir gizem olduğunu ve filmin tamamen gerçek hayatın bu gizemli havasından bir kesit sunduğunu belirtelim.

Müzikler tamamen o dönemin izlerini taşıyor.Ayrıca siyahbeyaz görüntüyle bu desteklenmiş.Görsel açıdan bakarsak kesinlikle 60lı yıllarda çekiliyormuş hissiyatı veriyor.Caz türünün yanında yine o dönemin marşları da yer alıyor.Özellikle caz böyle düşük tempolu bir filmde içimizi ısıtan birkaç unsurdan biri olma özelliği taşıyor.



Ayrıca sabit kamera tekniğinden dolayı her bir sahne yine bir fotoğraf albümüne bakıyormuşsunuz hissiyatı var.

Yönetmen filmde direk olarak bir savaş veya rejim eleştirisi yapmadığını ve ulaşmak istediğinin hayatı bütün halleriyle huzur arayışı da dahil olmak üzere gösterebilmek olduğunu ifade etmiş.Gerçekten o huzur arayışını hissediyorsunuz.İda ve teyzesi bir şekilde deneye deneye huzuru buluyor. 

Çok fazla yorumda bahsedildiği gibi bir duygu sömürüsü de içermiyor.Savaş,katliam zaten başlı başına korkunç olaylar.Bu acılarını filme dökmenin bence hiçbir sakıncası yok.Yoksa seslerini daha iyi nasıl duyurabilirlerdi.Zira Schindler's List filmi en sevdiklerimdendir hayatımda izlediğim en iyi dramdır.İyi ki de yapılmış.Çeşitli sitelerde gördüğüm bu film üzerinden yahudilere olan nefret söylemleri sinirimi bozdu.Bu yüzden bunları da eklemek istedim.





Şok edici bir sahnesi var sadece onun için bile izlenebilir.Bir huzura eriş sahnesi...

Çok fazla ödül alan bu filmi özellikle sanat filmi sevenlere önerebilirim.Aksi halde sıkılabilirsiniz.





1  5

1 yorum:

  1. aaaa izlemedim bilmiyom ama hemen izlerim yaa oleeey :)

    YanıtlaSil